Omurga dizilimi omur olarak tanımlanan birbirine bağlı kemik yapılardan ve kemiklerin arasında bulunan disk yapılardan oluşmaktadır. Günümüzde yetişkin insanların bir kısmında kuyruk kemiği ile alt omurga kemiği arasında gelişime bağlı bir deformasyon bulunmaktadır. Tıp literatüründe spondilolistezis olarak tanımlanan bel kayması; omurga kemiklerinin üsttte olanın altta olanın üzerine baskı uygulayarak öne kaymasıdır. Bel kayması cerrahi ve cerrahi dışı tedavi yöntemleri ile tedavi edilebilmektedir.

Bel Kayması Nedir?

Çeşitli nedenler ile deformasyona uğrayarak çatlayan kemiklerin hasarlı kaynaması sonucunda omurlar birbirlerine baskı uygulamaktadır. Genellikle bel bölgesinde görülen bu deformasyon bel kayması olarak tanımlanmaktadır. Bel kayması problemi yaşayan hastalar günlük yaşamlarında birtakım problemler yaşamaktadır. Bu problemler yaşam kalitelerini düşürmekte ve mutlaka tedavi olmaları gerekmektedir.

Bel Kayması Belirtileri Nelerdir?

Bel kayması problemi bazı hastalarda yıllarca hiç belirti vermeyebilmektedir. Ancak çoğu hastada görülen belirtiler ise şu şekilde sıralanabilmektedir;

- Bel ve kalç.a bölgesinde ağrı

- Bacaklarda his kaybı

- Kaslarda gerginlik hissi

- Yürürken aksama

- Bel eğimi

İstirahat edildiğinde geçen bu belirtiler hasta yorulduğunda tekrar başlamaktadır. Bel kayması şikayetleri ile doktora başuran hastalar öncelikle genel sağlık öykülerini doktora anlatmakta ve ayrıntılı bir fizik muayene sürecinden geçmektedir. Sonrasında ise bilgisayarlı tomografi, MR ya da röntgen gibi görüntüleme teknikleri ile değerlendirme yapılmaktadır.

Bel Kayması Nedenleri Nelerdir?

Bel kaymasına birçok faktör neden olabilmektedir. Bu nedenler ise şu şekildedir;

- Doğumsal nedenler

- Doğumsal olarak bel bölgesinde bulunan omurun sacrum ile bağlantısının zayıf olması

- Gelişim bozuklukları

- Travmatik olaylar sonucunda omurların ve sacrumun bağlantısının hasar görmesi ve çatlak ile kırıklar oluşması

- İleri yaş

Bel Kayması Tedavi Yöntemleri Nelerdir?

Bel kayması nedenlerine ve hastada neden olduğu semptomlarına bağlı olarak tedavi edilmektedir. Hem cerrahi hem de cerrahi dışı tedavi yöntemleri bulunan bel kaymasında öncelikle yatak istirahati önerilmektedir. Aynı zamanda günlük yaşamda hareket kısıtlığına ve ağrıya neden olan semptomların önüne geçilebilmesi adına ağız yolu ile ya da enjeksiyon yöntemi ile ilaçla tedavi yöntemi uygulanmaktadır. Bununla birlikte fizik tedavi, özel korse kullanımı, çeşitli egzersizler ile de tedavi süreci desteklenmektedir.

Bel kaymasının cerrahi yöntemler ile tedavisi ise diğer tedavi yöntemlerinin fayda sağlamadığı hastalarda uygulanmaktadır. Bel kayması prolemi; sinir sıkışmasına neden olduğu, hareketli omurun çatlamış olduğu, spinal sinirin kayma sonucunda baskı altında olduğu durumlarda başvurulan ameliyatta amaç; sinirlerin üzerindeki baskıyı azaltmaktır.

Ameliyat sonrasında iyileşme süreci oldukça kısadır ve hastalar günlük yaşamlarına kısa bir süre içerisinde dönebilmektedir. Bel kayması tedavisi için alanında uzman cerrahların tercih edilmesi de tedavinin başarısı için oldukça önemlidir. Aynı zamanda doktorun öneri ve reçetesine de tam anlamı ile uymak yaşanılan şikayetlerin önüne geçmede etkendir.