Omurga yapısı, kusursuz bir şekilde dizilmiş omur adı verilen kemiklerden oluşmaktadır. Omurlar arasında bulunan diskler ise yastık işlevini üstlenen dokulardır. Sağlam bir dış ve jel yapıdaki bir iç tabakadan oluşan diskler çeşitli nedenler ile deformasyona uğramaktadır. Bu deformasyonlar sonucunda jel yapısı aşınmakta ve diskler fonksiyonlarını zamanla yitirmektedir. Böylece bel fıtığı problemleri meydana gelmektedir. Bel fıtığı genellikle belin altında bulunan sol iki omur arasındaki disklerde meydana gelmektedir. Bel fıtığı probleminin birden fazla nedeni olduğu gibi herkeste farklı derecede hissedilen birçok belirtisi bulunmaktadır.

Bel Fıtığı Belirtileri

Bel fıtığı probleminin belirtileri aşağıdaki gibidir;

- Bel ağrısı

- Beldeki ağrının bacaklara vurması

- Bacaklarda uyuşma

- Güçsüzlük

- Karıncalanma

Bu belirtiler ile birlikte hasta günlük yaşamda hareket kısıtlılığına uğramakta ve yaşam kalitesi önemli derecede düşmektedir. Bel fıtığı problemi mutlaka tedavi edilmesi gereken bir problem olmakla birlikte tedavisi ertelendiğinde cinsel fonksiyon bozukluklarına da neden olabilmektedir. Bel fıtığı probleminde risk gruplar ise şu şekildedir;

- İdeal kilonun üzerinde olmak

- Sigara tüketmek

- Gebelik döneminde hormon düzenin değişmesi

- Ağır yük taşımı

- Masa başında çalışma

- Uzun süreli otomobil kullanma

Ne Zaman Bel Fıtığı Ameliyatı Düşünülmelidir

Bel fıtığı problemi insanın günlük yaşamını olumsuz etkilemektedir. Gerek ilaç gerekse fizik tedavi yöntemleri ile ilerlememiş bel fıtığı problemleri tedavi edilebilmekte ve şikayetler giderilebilmektedir. Ancak bazı durumlarda ise bel fıtığı ameliyatına ihtiyaç duyulabilmektedir. Bu durumlar ise şu şekildedir;

- Güçsüzlük ve bununla birlikte his kaybı

- İdrar ve dışkılama problemleri

- Fıtık nedeni ile omurilik kanalının daralması

- Kronik bel ağrısı

- İlaçla ya da fizik tedavinin fayda sağlayamaması

Bel fıtığı probleminin günümüzde en sık tercih edilen tedavi yöntemi mikro cerrahi yöntemi ile ameliyattır. Ancak bel fıtığı ameliyatının günümüzde 3 ayrı yöntemi bulunmaktadır. Bu yöntemler; açık diskektomi, mikrodiskektomi, full endoskopik diskektomi ameliyatlarıdır.

Açık Diskektomi Ameliyatı

Genel anestezi altında uygulanmaktadır. Yüz üst yatırılan hastaya 2 ila 4 santimetrelik bir kesi açılarak uygulanan hastada; sinir kökü ve bu sinir köküne baskı yapan fıtık parçasına ulaşılmaktadır. Fıtığın çıkarılma işlemi sonrasında ise ameliyat sonlandırılmaktadır. Bu uygulamada kanama kontrolünün nitelikli bir şekilde yapılması gerekmektedir. Aksi halde birtakım komplikasyonlar yaşanabilmektedir.

Mikrodiskektomi Ameliyatı

Mikroskop yardımı ile uygulanan ameliyat sırasında ciltten küçük kesiler açılmaktadır. Mikrodiskektomi ameliyatı sonrasında hasta aynı gün ayağa kalkabilmektedir. Bu ameliyat günümüzde epidural anestezi altında uygulanarak hastanın kılavuzluğunda da gerçekleştirilebilmektedir. Diğer cerrahi yöntemlere oranla iyileşme süresi kısa ve risk faktörü oldukça azdır.

Full Endoskopik Bel Fıtığı Ameliyatı

Endoskopik yöntemler ile ameliyat olan hastalar aynı gün taburcu edilebilmekte ve kısa bir iyileşme süreci sonrasında günlük yaşamlarına ve iş hayatlarına tekrar dönebilmektedir. Hasta konforunun oldukça yüksek olduğu endoskopik bel fıtığı ameliyatının hasta için uygun olup olmadığına ameliyatı uygulayacak doktor karar vermektedir.

Bel Fıtığı Ameliyatı Hakkında Sık Sorulan Sorular

• Bel fıtığı belirtileri nelerdir?

Bel fıtığının belirtileri şu şekildedir; bel ağrısı, bacak ağrısı, bacaklarda uyuşma ve hissizlik, çabuk yorulma, idrar kaçırma, güçsüzlük.

• Dinlenme ile bel fıtığı ağrısı geçer mi?

Bel fıtığının neden olduğu ağrı hissi kısa süreli istirahatler sonrasında geçici olarak ortadan kalkmaktadır. Ancak hasta hareket ettiğinde ya da uzun süre hareketsiz oturduğunda tekrar ağrı hissedecektir.

• Belim ağrıyor, hangi doktora başvurmalıyım?

Bel fıtığı şikayeti ile doktora başvuracak olan hasta alanında uzman ve tecrübeli bir beyin sinir cerrahına başvurmalıdır.

• Bel fıtığı nedenleri nelerdir?

Bel fıtığı nedenleri; travmalar, ağır kaldırma, zorlama, uzun süre ayakta durma, uzun süra oturma gibi yaşam içerisinde gelişen durumlardır.

• Bek fıtığından nasıl korunurum?

Bel kaslarının güçlendirilmesi ve egzersiz programlarının aksatılmaması büyük önem taşımaktadır. Uzmanlar yüzme sporunun bel kaslarını güçlendirmede oldukça faydalı olduğunu belirtmektedir.

• Bel fıtığı ameliyatı kaç saat sürer?

Bel fıtığı ameliyatı uygulanacak yönteme ve fıtığın derecesine bağlı olarak 1 ila 2 saat arası sürmektedir. Ameliyat sonrasında hasta yaklaşık 6 saat sonra hastaneden taburcu edilmektedir.

• Bel fıtığı ameliyatında anestezi yapılır mı?

Bel fıtığı ameliyatında açık diskektomi yöntemi uygulanıyor ise genel anestezi işlemi yapılmaktadır. Diğer yöntemlerde ise epidural anestezi tercih edilmektedir.

• Bel fıtığı ameliyatı olmazsam ne olur?

Bel fıtığı ameliyatı olmayan hastaların fıtıklarının kopması riski bulunmaktadır. Bu durum yaşam kalitesini düşürecek yoğun ağrı hissine neden olacak ve idrar kaçırma, cinsel fonksiyon bozuklukları gibi semptomlara neden olacaktır.

• Bel fıtığı ameliyatı sonrasında ağrı olur mu?

Bel fıtığı ameliyatı sonrasında doktorun verdiği ilaçlar ile ağrı kontrolü yapılmaktadır. Bununla birlikte ideal kilonun korunması, bel kaslarını güçlendirecek egzersizlerin yapılması ve bölgenin düşme, çarpma gibi travmatik olaylardan korunması da ameliyat sonrasında konforlu bir süreç yaşamak için dikkat edilmesi gerekenler arasındadır.